Beiaard Willibrordustoren Vleuten

Op donderdag 29 mei 2008 maakte het College van Burgemeester & Wethouders van de stad Utrecht, op initiatief van de Utrechtse Klokkenspel Vereniging na een amendement vanuit de Gemeenteraadsfracties van D66 en het CDA, een budget van € 200.000,00 vrij voor de realisatie van een concertbeiaard in de Willibrordustoren in Vleuten (gemeente Utrecht). Daarnaast kwam er ook dekking voor het jaarlijks onderhoud en regelmatige bespeling. Het instrument werd op 21 augustus 2010 feestelijk in gebruikgenomen door Mr. A. Wolfsen, destijds burgemeester van Utrecht én beschermheer van de Utrechtse Klokkenspel Vereniging.

De omvang van de beiaard is 52 klokken. 51 klokken zijn gegoten door de Koninklijk Klokkengieterij Petit & Fritsen uit Aarle Rixtel en zijn gebaseerd op de oude Van Bergen-klok –  met de grondtoon dis1. Slechts de eerste halftoon ontbreekt zodat de klokken als volgt op het klavier aangesloten zijn: c1 (dis1) – d1 – chromatisch – e5. Het klavier is transponeerbaar gemaakt. Het klavier kan naar rechts opgeschoven worden, waarna de klepeldraden omgezet moeten worden naar links; het spel klinkt dan een hele toon hoger. Hiertoe is het klavier in een railconstructie geplaatst en zijn de klepeldraden zodanig aan de draadregelaars bevestigd dat ze betrekkelijk eenvoudig los en vastgemaakt kunnen worden. De klavierpositie is dan: bes1 – c1 (f1) – chromatisch – d5.

Alle klokken zijn voorzien van de traditionele Petit en Fritsen sierranden en gietergegevens. Op de grootste 39 klokken staat een tekst naar keuze van de sponsor van de betreffende klok. Bijzondere aandacht verdienen de twee grootste nieuwe klokken. De klok ”f” – de Raadsklok – is voorzien van het Tweede Grootzegel van de stad Utrecht uit 1231 en passende versregels van de Utrechtse stadsdichter Ingmar Heytze:

IK BEN DE BAS VAN BRONS. IN MIJN BEIAARD KOMT EEN WERELD SAMEN.
TIN VERS UIT DE AARDE. AFGEDANKTE KOPERDRADEN.
MUNTGELD. WATERLEIDING. ORGELPIJPEN.
ELK ATOOM IS ONDERWEG, IEDERE GEDAANTE ZAL VERGAAN.
MAAR AL WAT WAS GALMT MEE WANNEER IK SLA:
ZOLANG ER TIJD BESTAAT, GAAT NIETS VERLOREN.

De volgende klok “fis” toont het vierde grootzegel van de stad Utrecht en het winnende opschrift uit de wedstrijd die door de Utrechtse Klokkenspel Vereniging hiervoor uitgeschreven was. Kees Berger uit Utrecht dichtte het volgende:

WAAR EENS ROMEIN EN FRIES ELKAAR BESTREDEN
DE RIJN GETEMD HAAR OEVERS NIET MEER KON ONTTREDEN