De beiaarden van Utrecht

De stad Utrecht is de eigenaar van een drietal bijzondere beiaarden. De zware Hemonybeiaard in de Domtoren, de lichte Hemonybeiaard in de Zuidertoren van de Nicolaïkerk en tenslotte een grote moderne concertbeiaard in de Willibrordustoren van Vleuten. De Utrechtse Klokkenspel Vereniging programmeert ieder jaar een aantal bijzondere en spraakmakende concerten op de drie beiaarden van de gemeente Utrecht.

Naast de wekelijkse bespelingen door de stadsbeiaardier zijn er iedere zomer in mei en/of juni concerten in Vleuten. Op de maandagen in juli en augustus worden de Zomeravondconcerten op de Dombeiaard gespeeld. Hiervoor worden gerenommeerde binnen- en buitenlandse gastbeiaardiers uitgenodigd.

Naast het organiseren van concerten heeft de Utrechtse Klokkenspel Vereniging in de afgelopen decennia compositie-opdrachten verstrekt aan bijv. John Courter (Rilke Fantasie) en Willem Wander van Nieuwkerk (Van heinde en ver).

De Utrechtse Klokkenspel Vereniging is één van de oudste beiaardverenigingen van Nederland en is in de afgelopen jaren samenwerkingsverbanden aangegaan met o.a. het Utrechts Klokkenluiders Gilde, het Festival Oude Muziek Utrecht, de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk, Citta della Musica. Het belangwekkende archief van de Utrechtse Klokkenspel Vereniging, waaronder o.a. de originele verslagen van de Utrechtse Carillon Commissie, bevindt zich in het Utrechts Archief.

De beiaard, een uniek muziekinstrument

Wat is een beiaard en hoe wordt hij bespeeld? Dat kom je te weten in deze korte video over de geschiedenis van de beiaard, gemaakt door de Beiaard Wereld Federatie: