Beiaardconcertseizoen 2021

In 1321, dit jaar maar liefst 700 jaar geleden, werd begonnen met de bouw van de Domtoren. Sinds dat jaar is de toren hét symbool van onze stad. Ruim 340 jaar later, in 1664, leverden de gebroeders Hemony 35 klokken voor het (toen) nieuwe carillon in de Domtoren. Sinds dat jaar, dus al meer dan 350 jaar, strooit het carillon haar klanken vanaf de Dom uit over onze stad.

Het zal u daarom niet verbazen dat het openingsconcert op maandag 5 juli in het teken zal staan van de start van de bouw van de Domtoren. Speciaal voor deze gelegenheid heeft de UKV aan Geert D’hollander een compositieopdracht verstrekt. Dit stuk zal bij het openingsconcert door onze stadsbeiaardier Malgosia Fiebig als hommage aan onze geliefde toren ten gehore worden gebracht. Daarnaast luistert Domtorengids Jitte Roosendaal het concert op met verhalen over 700 jaar Domtoren. Daarna volgen zes weken lang prachtige concerten en sluiten we af met een fantastisch spektakel bij het slotconcert.

Blader hier online door het programmaboekje of open het direct in uw browser.

Na de zomeravondconcertreeks volgt traditiegetrouw het Festival Oude Muziek met diverse beiaardconcerten en in september zijn weer een drietal concerten georganiseerd op de beiaard in Vleuten.

Zoals ieder jaar zijn de concerten overal in de binnenstad te horen. De Pandhof naast de Domkerk is een uitstekende luisterplaats (gratis toegang).

Ook kunt u live met de beiaardier meekijken en -luisteren in de cabine van de Domtoren via de live-uitzending op YouTube. Heeft u zich al geabonneerd op ons kanaal? Dan mist u nooit een uitzending!

Zomeravondconcerten

Alle concerten beginnen om 20.00 uur.

ma 5 juliMalgosia Fiebig & Jitte Roosendaal (spreker), met wereldpremière opdrachtcompositie van Geert D’hollander
ma 12 juliJanno den Engelsman
ma 19 juliTommy van Doorn
ma 26 juliGijsbert Kok
ma 2 augustusArie Abbenes
ma 9 augustusBernard Winsemius
ma 16 augustusGideon Bodden
ma 23 augustusSlotconcert met Spinvis, Malgosia Fiebig, Mike del Ferro, Jeroen van Veen & gasten

Concerten Torenpleinkerk Vleuten

Alle concerten beginnen om 15.00.

zo 12 septemberFrank Steijns (beiaard) & Madieke Marjon (mezzosopraan)
zo 19 septemberLidewij van der Voort (barokviool) & Bart Naessens (orgel) / Malgosia Fiebig (beiaard)
zo 26 septemberBernard Winsemius (orgel & beiaard)

Coronatoegangsbewijs / QR code

Voor het concert op 26 september is een coronatoegangsbewijs met QR code verplicht. Zie overheid.nl voor meer informatie.