De Utrechtse Klokkenspel Vereniging is, na de Vereniging ‘Het Carillon te Hoorn’, de oudste beiaardvereniging van ons land. De UKV werd opgericht op 12 mei 1928 en heeft sindsdien een grote stempel gedrukt op de ontwikkeling van de beiaardkunst in Utrecht. Het opus-magnum was de restauratie van het Domcarillon in de jaren 1972 – 1974. Nadien was de UKV verantwoordelijk voor de completering van het Domgelui met zeven nieuwe luidklokken en de installatie van het carillon van de Willibrordustoren in Vleuten. In de Domtoren heeft de UKV het Kindercarillon laten plaatsen.

Jaarlijks organiseert de UKV een serie van 8 zomeravondconcerten op de beiaard van de Domtoren en een drietal concerten in Vleuten. Het seizoen begint met een dagexcursie naar een beiaardstad in Nederland, Duitsland of België. In de lustrumjaren is er een meerdaagse reis naar het buitenland (Duitsland, Zwitserland en Frankrijk in 2008 en Engeland in 2013).

Naast bladmuziek en geluidsdragers geeft de UKV ook boeken uit zoals het standaardwerk over de restauratie van het Domcarillon ‘Ergens beginnen de klokken hun lied’ en, in samenwerking met het Utrechts Klokkenluiders Gilde, de dichtbundel ‘Mijn stem in brons gevangen’.

De UKV heeft ongeveer 300 donateurs.