5 vragen aan stadsbeiaardier Malgosia Fiebig

Samen met stadsbeiaardier Malgosia Fiebig blikken we terug op 2020 en vooruit op het nieuwe jaar en het beiaardconcertseizoen 2021.

Malgosia FiebigHoe heb je afgelopen jaar muzikaal gezien beleefd?

“Beiaardiers zijn denk ik de enige musici geweest die gewoon door konden blijven spelen. Zeker hier in Europa. In Amerika is het een beetje anders. Daar staan veel beiaarden op een universiteitscampus en veel beiaardiers konden daar niet naar hun werkplek, omdat de hele campus gesloten was. Hier waren wel wat minder zomerconcerten. En mijn twee buitenlandse tournees in mei naar Canada en in juni naar de Verenigde Staten gingen niet door. Dat was jammer.”

Wat was je mooiste beiaardmoment uit 2020?

“Gelukkig kon de serie Zomeravondconcerten van de UKV doorgaan en ik heb zelfs twee concerten gegeven in plaats van één. Een ander hoogtepunt was afgelopen december, een concert tijdens een oudemuziekfestival in Gdańsk, mijn geboortestad in Polen. Voor dat concert was ik al in de zomer van 2019 uitgenodigd en ik zou een nieuw stuk spelen van Heinrich Schütz, in een nieuwe bewerking door Arie Abbenes. Er was dus eigenlijk een proces van anderhalf jaar studeren en denken aan die muziek dat toen pas was afgelopen.”

Bekijk hieronder het concert met de Weinachtshistorie van Heinrich Schütz:

De straten zijn opnieuw leeg. Wat merk je daarvan bovenin de toren?

“Het geeft een vreemd gevoel om te spelen als het zo leeg is in de stad. Maar ook: mensen die normaalgesproken altijd weg zijn van hun huis rondom de Domtoren werken nu thuis. De kans dat ze de beiaard horen is groter dan toen ze nog op kantoor werkten. Ik ben benieuwd hoe wij als beiaardiers ons repertoire hebben aangepast aan de nieuwe situatie van de afgelopen maanden. Moeten we bijvoorbeeld meer lichte muziek onze programma’s zetten? Zoja, hoeveel? Ik speel tegenwoordig wat vaker liedjes uit de jaren ’20 en ’40. Het zijn niet per se bekende melodieën, maar het is toch iets lichtere muziek. Ik geniet daar zelf ook van. Ik heb ook gemerkt dat mensen blij zijn dat de beiaardconcerten er nog altijd zijn.”

Welke muziek houdt jou op dit moment bezig?

“Januari betekent voor mij Strauss. Met oud en nieuw speel ik rond middernacht altijd enkele werken van Strauss. En als het nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker is geweest, ben ik helemaal in de sfeer van Strauss en en de wals. De hele maand lang staan er daarom elke zaterdag walsen van Strauss op het programma.”

En verderop in 2021?

“Ik ben nog niet bezig met nadenken over mijn repertoire voor de zomerconcerten, maar binnenkort zullen de uitnodigingen daarvoor gaan binnenkomen. 2021 is het 500e geboortejaar van Sweelinck dus uiteraard zal ik zijn muziek gaan uitvoeren. Ik ben wél al bezig met het repertoire voor de Zomeravondconcerten van de UKV. Het is dit jaar 700 jaar geleden dat men is begonnen met de bouw van de Domtoren en mijn openingsconcert in juli zal daar op een speciale manier naar verwijzen!”

Meepraten?
Draag gerust bij!